Programa

MATÍ

 

9:00 h

Recollida de documentació.

9:30 h

Benvinguda a càrrec del Sr. Jusèp Boya, Director General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni; la Sra. Margarida Sala, Directora del Museu d’Història de Catalunya, i la Sra. Joana Ferrer, Cap del Servei d’Orientació i Serveis Educatius del Departament d’Ensenyament i coordinadora de l’Acord Marc des del Departament d’Ensenyament.

9:40 h

Presentació de l’acte de celebració del vintè aniversari dels projectes educatius del Museu d’Història de Catalunya. A càrrec del Servei Educatiu del MHC.

10:00 h

Presentació de les accions i projectes més importants de l’Acord Marc de Col·laboració entre el Departament de Cultura i el Departament d’Ensenyament. A càrrec de Maria Cacheda, Coordinadora d’Acció Educativa de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

10:15 h

Presentació de la Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola. A càrrec de Margarida Loran, consultora independent.

10:30 h

Presentació de l’estudi: Informe sobre els serveis educatius dels museus registrats del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. A càrrec d’Anna Catà d’Auriga, Serveis Culturals.

11:00 h

Pausa-cafè

11:30 h

Sacsejada 1: ¿Quién piensa este museo que soy yo? Las pedagogías invisibles del departamento de educación. A càrrec de Lucia Sánchez, professora titular de Secundària, doctora en Didàctica de l’Expressió Plàstica i cofundadora del col·lectiu Pedagogías Invisibles.

Es buscarà repensar els mecanismes que els diferents departaments d’educació de museus i centres patrimonials utilitzen per dirigir-se al públic escolar. El nostre objectiu és detectar quines són les idees preconcebudes que tenim sobre com ha de ser un projecte didàctic, reflexionar sobre les possibilitats per fer una proposta de co-creació amb el centre, i planificar una activitat que ens porti a una veritable transformació educativa a través del patrimoni.

12:30 h

Sacsejada 2: Preparats, llestos… (r)evolució? La implicació de la universitat en la formació de docents, educadors i tècnics del patrimoni. A càrrec de Neus Banqué, professora de la UAB, doctora en Didàctica de les Ciències Experimentals i cofundadora de Rizoma, Educació Transferència, SL.

En els darrers anys són diverses les experiències que posen en diàleg la universitat, l’escola i els equipaments patrimonials en la formació dels seus equips. Quines implicacions té aquesta relació? Hi estem preparats? La determinació de totes tres institucions esdevé un element clau per a continuar amb aquesta cursa de fons: preparats, llestos… (r)evolució?

13:30 h

Dinar

 

TARDA

 

15:00 h

Còctels d’experiències simultanis I:

  • Auditori. El Museu a l’escola, una experiència innovadora dins del Programa Magnet. A càrrec de Marc Furió, investigador de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crussafont i Laura Fernández, mestra i membre de l’Equip Directiu de l’Escola Pública Samuntada de Sabadell.
  • Aula 7. La didàctica al servei de la museografia i viceversa. A càrrec de Guido Ramellini, Vicepresident del Museu de la Matemàtica de Catalunya (MMACA) i Quim Tarradas, professor de l’INS Muntaner de Figueres, vocal del MMACA.
  • Taller de l’historiador. Confluències entre museu i escola. Els projectes interdisciplinaris al MAMT. A càrrec de Marisa Suárez, Cap de Projectes i Difusió del Museu d’Art Modern de Tarragona i Beatriz Pérez mestra de l’Escola pública Sant Salvador de Tarragona.

16:15 h

Còctels d’experiències simultanis II:

  • Auditori. Connectem amb… Museu, escola, barri. A càrrec de Teresa Vila del Servei Educatiu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i Enric Reverter, Director de l’Escola Catalònia de Barcelona.
  • Aula 7. El museu entra a l’escola. A càrrec de Carme Comas, Cap de l’Àrea de Difusió i Acció Cultural del Museu Episcopal de Vic i Sílvia Toneu, mestra i coordinadora d’Educació Infantil de l’Escola pública Joan XXIII de Balenyà.
  • Taller de l’historiador. Aprenentatge, comunitat i patrimoni: experiència pilot d’aprenentatge-servei al Museu d’Arqueologia de Catalunya. A càrrec de Joan Muñoz, responsable de Públics, Comunicació i Acció Educativa del Museu d’Arqueologia de Catalunya i Ricard Llop Altés, professor de l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona.

17:30 h

Conclusions.

18:00 h

Cloenda.

18:30 h

Visita guiada al Museu d’Història de Catalunya.

Programa (PDF)