Àmbits

LA MÀQUINA DE VAPOR

La màquina del vapor Aymerich, Amat i Jover, comença a moure els telers. El canvi és imparable, la industrialització farà que el que semblava etern, esdevingui vell. Però al segle XXI, la transformació social encara és més ràpida i sovint, incomprensible. Com ens hi hem de posicionar des de les institucions educatives? La primera sessió d’aquest àmbit ens n’oferirà alguns elements per a la reflexió sobre el paper de l’educació en la societat actual. Què són i què podrien ser el museu i l’escola? La segona sessió ens proposarà diversos punts de vista per veure si les dues institucions estan responent als reptes actuals.

ENÈRGEIA

La nostra màquina necessita moments d’aturada tècnica, de reposició de combustible i de facilitació d’intercanvis informals. Els àmbits Energeia Interruptor, ens facilitaran una pausa per fer un cafè tot xerrant amb les companyes i els companys. Els àmbits Energeia Turbina ens permetran sortir al carrer per buscar on dinar. Haurem vist la possibilitat de fer alguna proposta amb altres col·legues? Ho acabem de lligar tot dinant?

CONVERSES DE SOFÀ

Aquest àmbit ens permetrà preguntar i debatre amb les i els ponents, totes aquelles inquietuds que ens neguitegen respecte a com afrontar l’educació dels nostres infants a partir de propostes sobre el patrimoni. A partir d’una dinàmica guiada, promourem que el màxim de participants puguin expressar les seves opinions, dubtes i suggeriments als i les ponents.

CALDERES

Quin és el combustible que hem de posar a les calderes perquè la màquina funcioni a ple rendiment? On posem el focus del procés educatiu? Ens hem de cenyir al currículum escolar? El patrimoni és només una font d’informacions o un generador de competències? Amb la intenció de passar de les idees generals a la concreció pràctica, parlarem de l’alumnat com a focus del procés d’ensenyament- aprenentatge.

TOT ÉS QUÍMICA

Està molt bé sentir a parlar de propostes innovadores i dels canvis necessaris. Però, com ens ho fem? Aquest àmbit ens ha de servir per conèixer diverses eines per tal que les calderes i la màquina funcionin a ple rendiment. Però sobretot, per establir connexions entre la comunitat docent i les persones que treballen al patrimoni, per sintetitzar molècules creatives a partir dels elements bàsics, per fer polímers.

TELER

Ja tenim els polímers, fibres amb les quals fer un teixit que ens permeti confeccionar vestits, camises, bruses o pantalons i faldilles i combinar-los en allò que més convingui per un projecte col·laboratiu. A partir de tres tallers simultanis, impulsarem la reflexió sobre el que s’ha fet al llarg del dia i produirem elements plàstics, artístics o virtuals que visualitzin el que hem elaborat.

mNACTEC

El mNACTEC com a fàbrica tèxtil, com a arquitectura industrial modernista, com a museu nacional i com a sistema territorial. El lloc que ens acull per desenvolupar aquesta jornada, se’ns mostra en tota la seva amplitud per oferir-nos les seves propostes educatives per a escolars.

PRÈT-À-PORTER

I ara, un cop hem debatut, compartit i expressat, què volem per demà? Quines propostes ens agradaria compartir? Com voldríem fer el treball conjunt? Amb aquest taller dinamitzat, proposarem aquelles iniciatives de futur que ens agradaria tirar endavant a partir de la nostra experiència perquè les peces de roba que haurem confeccionat de l’educació patrimonial, siguin ben lluïdes.