Cercador
Tria per edat o nivell educatiu
Tria per tema
Tria per tipus d'activitat
Tria per equipament
Tria per comarca
Tria per paraula
Patrimoni i Escola
Imprimir ENVIAR
05/10/2017
Reflexió i agraïments després de la 3a Jornada Patrimoni i Escola, Terrassa, 29 i 30 de setembre

Els passats 29 i 30 de setembre es va celebrar la 3a Jornada Patrimoni i Escola al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya de Terrassa. Aquesta tercera edició es va plantejar com a consolidació de la feina començada els anys anteriors. Van ser dos dies molt intensos i participatius en els quals vam conviure entre màquines de vapor, cafès, diàlegs, tallers i molt bona companyia. Les reflexions amb el Joan-Carles Mèlich sobre la importància de la memòria en educació van fer emocionar a l'auditori, mentre que el Carlos Magro ens il·lustrava amb la seva educació sense murs, i els docents s'apuntaven tot el que deia per tenir-lo present. Guillermo Fernández i Andrea de Pascual, amb les seves presentacions més informals, ens van fer pensar en com eduquem a l'alumnat, quins canvis podríem posar a la pràctica a l'aula, i com hem de fer perquè les persones més joves, s'interessin pels museus i els continguts educatius.

Molt important la presència del Museu d'Història de la Immigració de Catalunya i el Museu de l'Hospitalet que ens van fer reflexionar sobre la pràctica educativa tenint com a centre de l'educació a l'alumnat. Una de les "dèries" d'Acció Educativa és donar veu a museus petits, amb pocs recursos i situats en les perifèries. Som conscients que les perifèries de vegades es converteixen en els centres d'idees i embrió de projectes que s'han de visibilitzar. Molt contentes d'aquestes intervencions de l'Imma Boj i el Josep Maria Solias, molt agraïdes.Pel que fa a la pràctica educativa formal en centres de secundària, Pablo de Castro es va embutxacar sobretot als docents, que van veure que un altre tipus d'educació és possible i els va encoratjar a fer canvis en les seves metodologies diàries a l'hora d'enfrontar-se als i els adolescents.

Durant els dos dies de la Jornada vam poder gaudir de l'espai simultani del Circuit d'intercanvi i coneixement on es van presentar molts projectes col.laboratius entre Patrimoni i Escola. En l'espai Cara a cara, els participants van exposar en el taulell les seves necessitats i expectatives i trobar-se per tal d'endegar nous projectes col.laboratius entre escoles i equipaments patrimonials, i amb els pòsters, vam continuar aprofundint d'aquestes experiències. Destacar projectes estimulants com ara Tocant el cel amb la mà, de l'Institut Francesc Vidal i Barraquer de Tarragona, Fotografia i Patrimoni del FEDAC Sant Andreu, o La ruta del blat a Castelló d'Empúries de l'Ecomuseu-Farinera del mateix municipi. Destacar la presència de projectes de fora de Catalunya com ara Los Bárbaros tienes que venir, del col·lectiu madrileny Pedagogías Invisibles, o Evaluación del aprendizaje mediado por dispositives móviles en Educación Patrimonial de la Universitat del País Basc.

Moltíssimes institucions i centres educatius van presentar en el Racó de Parlar la bona feina feta en col·laboració. Van estar presents el Museu de Ciències Naturals, el Museu Nacional d'Arqueologia de Tarragona, la Fundació Antoni Tàpies, la Fundació Castell de Calafell, el Patronat Call de Girona, el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova o el Museu Marítim de Barcelona. També centres educatius i universitats als que estem especialment agraïts per acompanyar-nos aquests dies, ja que sabem que no és fàcil "sortir de les aules", ja que la feina que fan és d'una responsabilitat infinita. Centres com ara INS Terra Roja/Escola Sant Just de Santa Coloma de Gramenet, IES Leonardo da Vinci de Sant Cugat del Vallès, l’escola Espai 3 de Sant Joan d'Espí, el centre de formació d'adults Dolors Paul de Cunit, l'escola Mare de Déu dels Torrents, el Camp d'Aprenentatge de la Noguera, la Universitat de Vic o l'Institut Català d'Arqueologia i Institut Català de Paleontologia Humana i Evolució Social.

Divendres tarda, per finalitzar el primer dia de la jornada vam proposar tres tallers en diferents espais del museu amb molt bona acollida pels participants, de la mà del Colectivo Punto Rojo, La Mandarina de Newton i Experimentem amb l'Art, a qui també volem agrair la seva participació. Gràcies per fer pensar, moure, remoure i gaudir als participants. La sacsejada final a càrrec de Dani Giménez amb el Mercadillo de col·laboració amb bona dosi d'humor, i les comunitats de pràctiques, va tancar la 3a Jornada de la millor manera possible. Molt especialment, també volem agrair a totes les persones i entitats que han fet possible aquesta 3a Jornada Patrimoni i Escola. Apostem per l'economia social i sostenible, per això treballem amb les cooperatives l'Estoc, l'Apòstrof, Keràcter, TAT i Nusos. També van participar La Guerrilla comunicació i Webfine, l'excel·lent feina de la community manager, Puig Ventura i el fotògraf, Paco Amate.

Podeu consultar la nostra web on penjarem tot el material i projectes presentats a la 3a Jornada i el Storify de la jornada

Finalment, agrair a totes les persones participants que es van quedar fins al darrer moment de les jornades, no eren dies fàcils i vau apostar per ser-hi.

Gràcies de tot cor i fins a l'any vinent.

Octubre 2017

Acció Educativa, Àrea de Públics, Agència Catalana del Patirmoni Cultural