Cercador
Tria per edat o nivell educatiu
Tria per tema
Tria per tipus d'activitat
Tria per equipament
Tria per comarca
Tria per paraula
Patrimoni i Escola
Imprimir ENVIAR
09/01/2017
Crònica III Congrés Internacional. Los museos en la educación. Re-pensar los museos, Madrid, 24-26 de novembre 2016

Del 24 al 26 de Novembre varem assistir al Museo Thyssen Bornemisza de Madrid, per repensar els museus. Al Thyssen, amb 25 anys d’història i experiència en educació als museus ens esperaven tres dies de participació, de preguntar-nos, reflexionar i compartir coneixements. A l’entrada del museu ens va sorprendre un enorme espai ple de pòsits on se’ns invitava a re-pensar el rol dels museus en l’educació.

Les ponències van començar a càrrec de Vincent Poussou, de la Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais de Paris qui va iniciar la seva presentació fent la pregunta: perquè ara i no a finals del S. XX ens estem preguntant pel museu del S. XXI? Va destacar que els museus estan en fase d’expansió: + museus, + públics, + distancia entre ells, + digital, + violència. Perquè serveixen els museus si estan al servei del 50% de la població? Tenim dos desafiaments: 1. com incloure el públic que visita el nostre equipament i es queda passiu? i 2. com incloure el públic que no està interessat en els museus, els que no venen? També es va parlar de si ‘Hay luz en nuestro camino?´ de la mà de David Anderson (WAL).

A mig matí es van presentar les següents experiències, triades prèviament on-line pels participants: ‘¿Qué quieres aprender y qué puedes enseñar?’ Departamento exotérico del MACBA (Barcelona), Jordi Ferreiro. ‘Un museo incluyente. Puentes para la co-vivencia’ (Santiago de Chile), Alejandra Caballería del Museo de Artes Visuales, i ‘Museo en Conserva’ Museo Würth La Rioja, Carmen Palacios.

A la tarda varem participar en el taller ‘Recetas de Agencia Institucional para la Educación’ conduit per Aida Sánchez de Serdio, Educadora i investigadora independent (Barcelona). Des de la nostra posició/institució com podem empoderar-nos, buscar aliances i treballar la relació educació i museus. Varem revisar la noció de reflexivitat crítica, d’agència, d’estratègia i pràctica. Posteriorment i en grup, varem definir el nostre rol amb els seus punts forts i dèbils i varem discutir i exemplificar en un pòster diferents aliances en la relació educació-museu.

El segon dia del congrés les ponències van començar amb ‘El rol del museo en la sociedad contemporánea’ per Cristina Da Milano (Italia), ECCOM qui es va centrar en la participació, la representació i l’accessibilitat i va posar com exemple projectes europeus. Volem destacar el projecte DIAMOND http://www.diamondmuseums.eu/project.html en el qual es va fer una avaluació qualitativa a visitants immigrants per tal de veure el seu compromís amb activitats educatives de museus científics d’Europa http://www.diamondmuseums.eu/uploads/pfisiere/10_19_RP000003.pdf També es van presentar ‘Prácticas artísticas colaborativas. Proceso, pedagogía, performatividad’ per Sofía Victorino (Whitechapel Gallery, London). ‘Museos como mediadores’ per Marina Tsekou, EMET (Grècia).

A mig matí es van presentar les següents experiències, també escollides prèviament on-line pels participants: ‘Experiencia NC-LAB, Laboratorio de pensamiento creativo’ per Caridad Botella, NC- Arte, Colombia. ‘Experiencia centro cultural Nómade’ per Paulina Guarnieri, Fundación Proa, Argentina. ‘Experiencia en territorio okupado a territorio CAAM’ per Immaculada Pérez del Centro Atlántico de Arte Moderno CAAM de Las Palmas de Gran Canaria.

A la tarda varem participar en el taller ‘Mesa de reflexión anticonferencia: conversaciones de agenda abierta’ dirigit per Florencia González de Langarica de REMCAA (Red de Educadores de Museos y Centros de Arte de Argentina). A través de preguntes que ella anava llençant varem reflexionar sobre:  són importants els museus? què fan bé/malament? com podem atraure a nous públics? es pot avaluar el no-públic? El resultat del taller va ser una escultura en forma de porta creada pels cartells de cartró que varem escriure al llarg de la nostra conversa. La ‘porta’ es va situar just a l’entrada del Hall del museu.

El darrer dia varem poder gaudir de dues ponències exemplars. Primer, Gabriela Aidar de la Pinacoteca de Sao Paulo, Brasil va repensar els museus des de les pràctiques educatives. Ens va fer reflexionar sobre ‘com les accions educatives poden ampliar els límits institucionals?’. A continuació, Maria de los Ángeles, “Chiqui González” Ministra de Innovación y Cultura del Gobierno de Santa Fe d’Argentia, posant en escena una brillant argumentació poètica va parlar metafòricament sobre la  lluita que hi ha entre les P (participació, patrimoni, públics...), les C (comunitat, crítica, cos...) i les M (museu, meravella, metàfora...). De tot el que va explicar Chiqui ens quedem amb el següent, el visitant, centre de la cultura democràtica, necessita un canvi de l’art a l’art de la vida. No hi ha exposició que no tingui metàfores i l’educador l’hem d’entendre com a ‘xaman’, qui ens dona tots els elements perquè cada visitant es faci el seu propi ritual.

Finalment, es va connectar ‘On Air’ amb Argentina, Christian Diaz del Museo de Bahia Blanca y Habemus y Ana Moreno, del Departamento de Educación EducaThyssen y Guillermo Solana Director del Museo Thyssen Bornemisza de Madrid van fer un balanç del congrés i van animar a participar als assistents per la preparació del proper congrés que es durà a terme al 2020.

Els vídeos del congrés es poden consultar a: http://www.congreso.educathyssen.org/

Acció Educativa, Agència Catalana del Patrimoni Cultural

Barcelona, novembre 2016